Consumptieservies

Afmeting: verschillende afmetingen, totaal 70 delig.

(low-tech design)

Materiaal: porselein

Illustraties: Delfts blauw

Dit servies is ontstaan uit frustratie; het is haast niet mogelijk om producten te kopen die niet verpakt zijn. Sterker nog sommige producten bijv. koekjes blijken soms wel in drie verschillende verpakkingen te zitten. Die verpakkingen maken het ons gemakkelijk en dat scheelt ons heel veel tijd. Maar……de berg afval groeit en we blijven het maar druk druk druk hebben!

Vragen we ons wel af waar al die producten vandaan komen?  Melk komt uit het pak, vlees uit de koeling. Er wordt veel aandacht besteed aan al die verpakkingen, alles ziet er even fraai uit zodat wij geneigd zijn om de inhoud voor “zoete koek” te slikken. Hoe groenten en fruit worden bespoten om ze mooi te houden, hoe de dieren in erbarmelijke omstandigheden worden gefokt, onder welke omstandigheden onze roosjes worden gekweekt en geplukt? Zolang alles er maar “aantrekkelijk” uitziet zijn we tevreden.  Met slogans als “kom big knuffelen, kamperen bij de boer, we zijn blij met een ei, kom in de kas, bloemen houden van mensen” worden de producten gepromoot. De Delfts-blauwe souvenirs gaan de hele wereld over om te laten zien hoe mooi Nederland is.

Dit servies is ontstaan door een low-tech techniek. De verpakkingen die overbleven na het boodschappen doen, zijn afgegoten en uitgevoerd in porselein (zoals we verwachten van een mooi servies). De geometrische en florale Delfts-blauwe motieven zijn samengesteld uit eigen foto’s die gemaakt zijn in de stallen, onderweg in de file, de afvalbergen, kliko’s en containers vol met witgoed.

Een op en top Nederlands consumptieservies.